kesihatan, stress

5 TIPS atasi STRESS!!

hai.. Semoga korang sihat sihat hendaknya. Alhamdulillah.Kali ini ina nak berkongsi dengan korang semua mengenai STRESS..Harap korang jangan stress pula yea baca entri ina ni.heee..

 

stress

 

Kenapa  STRESS?
Macam mana boleh STRESS??
Okay..satu persatu ina akan kupas mengenai stress..
STRESS 
Stress ialah  istilah yang merangkumi tekanan, beban, konflik, keletihan, ketegangan, panik, perasaan gemuruh, kebimbangan, kemurungan dan hilang daya.
Gejala stres ini terhasil apabila seseorang itu merasa yang keperluan melebihi dari keupayaan atau sumber yang ada pada dirinya.
Dari sini la bermulanya STRESS terjadi.
PUNCA STRESS
  1.  Terlalu inginkan kemenangan
  2.  Bersikap terlalu mementingkan kesempurnaan
  3.  Sifat terlalu mengharapkan yang terbaik
  4.  Suka mendesak
  5.  Risau keterlaluan
  6. Tidak mahu menerima teguran
  7. Berprasangka buruk dan berdendam.
  8.  Cemburu dengan kejayaan orang lain
  9. Kerja yang membosankan, tekanan pekerjaan
  10. Masalah kewangan
  11.  dan pelbagai sebab lagi bergantung kepada bagaimana seseorang itu melihat sesuatu keadaan. 
CARA ATASI  STRESS
1. Sebagai umat islam bagi mereka yang beragama islam ( dekatkan diri kepada sang pencipta.. lakukan solat di tengah malam seperti HAJAT dan taubat.Membaca al quran setiap kali selepas solat 5 waktu sehari semalam )
2. Jika aktif di social media. Please..! Jangan scroll berita berita atau update kawan kawan yang mempunyai unsur negatif ( contoh : kawan yang suka bercerita hal rumahtangga atau group bersifat menghasut)
3. Berkawan dengan mereka yang positif
Hindari kawan kawan yang berunsur negatif. Join group usrah
4. Elak dari duduk bersendirian. Lakukan aktiviti sihat seperti bersukan atau aktiviti lasak. ( contohnya : Main boling,Hiking , futsal, main tenis atau boxing)
5. Bersembang
Luahkan pada pasangan korang,apa masalah yang timbul. Jangan pendam! Selagi dipendam, semakin parah jiwa korang! Silap silap boleh masuk hospital sakit jiwa. Haa, NAK ke??
Okay.. jika korang sayangkan diri korang dan orang tersayang.Please! ikuti 5 cara atasi STRESS
jangan babitkan orang sekeliling korang dengan masalah tersebut.
hayati ZIKIR PENENANG..
Insyallah, jiwa tenang, orang sekeliling pun suka bersama kita

You may also like...

9 Comments

  1. Avatar

    erm… betul tu… perkara utama kena dekatkan diri dengan si pencipta…

  2. Avatar

    Perkongsian info yg menarik.

  3. Avatar
    Najah Mustapa says:

    pembentukan rohani sangat menyumbang kepada pengawalan stress.
    Selalu orang yang dekat dengan pencipta ini seorang yang tenang.
    bukankah "dengan mengingati Allah hati menjadi tenang"

  4. Avatar

    perkongsian yg baik ina.. ehh ina ada 2 blog ye..

  5. Avatar
    Nor Azlina says:

    betul lea. hat ni blog masa aktif jual shaklee. skrg Aktif bloggimng je.. mls nak menjual dah.Jarang update kat sini

  6. Avatar
    Nor Azlina says:

    iya.. ingat dia.Insayallah,DIA ingat kita

  7. Avatar
    Nor Azlina says:

    iya..5bintang untuk najah

  8. Avatar
    Nor Azlina says:

    mst wlcm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *