• kbeauty product,product review,petal powder,powder
    beauty,  product review

    Petal Velvet Powder (Kbeauty Product)

    Dulu jika kemana-mana.Rupa Ina memang macam tak siap,ehehe.Sebab selepas bersiap.muka hanya pakai foundation sahaja.Bedak tabur atau sebarang powder memang tak pakai.Tapi sekarang memang dah jatuh cinta dengan Petal Powder ni.. Ini lah,bedak tabur yang Ina cakapkan tu.Petal Velvet Powder.Dia ada 3 pilihan kod. Beige,Transcluent (Putih) dan Pink Lavender. Ina dah cuba kesemua kod.Berbaloi sangat nak beli pun.Harga pun murah sangat RM 16/Seunit. Selain harga yang murah,Petal Powder ni pun ringan jer,selepas di apply pada kulit.Paling penting,ia bebas paraben.Salah satu contohnya,muka Ina tak pedih selepas apply pada kulit.Sesetengah product akan menyebabkan kulit gatal-gatal dan pedih. Satu lagi feedback yang Ina pakai adalah,ia sangat sesuai digunakan pada kulit berminyak dan kering.Macam Ina…

  • mudah bersalin cara islam,petua mengadnung dan bersalin
    lifestyle,  mengandung,  parenting

    Morning Sickness Sepanjang Mengandung dan Mudah Bersalin

    Assalamualaikum Sejak mengikuti group ibu mengandung di facebook.SEmakin hari,semakin jelas kenangan semasa mengandungkan anak-anak.Moment indah bagi ibu-ibu adalah sewaktu mengandung.Tiba-tiba teringat amalan petua mudah bersalin ini. Kenangan Mengandung Syok weiii.Dari trimester pertama iaitu sebelum disahkan mengandung lagi Ina dah tau mengandung.Hihihi.Sebab utama ialah,tanda-tanda mengandung muncul terlebih dahulu sebelum pergi cek ke klinik.Hahaha~ Dasyat kan penangan ibu mengandung ni.Kuasa allah juga tuu. Sebelum ke klinik.Tanda-tanda seperti pening tak boleh naik kereta ( mengandung ke-2 ).Bila naik je kereta terus pening,terasa seolah duduk dalam bekas kedap udara.Rasa takde udara nak bernafas langsung.Tetapi bila keluar dari kereta,terus sihat.Hahaha.. Yang kelakar,sewaktu kandungan ke-2 iaitu mengandungkan Soffea.Kami sekeluarga nak pergi beli barang dapur je di…

  • anak-anak suka dofi donut,topping dofi donut
    food

    Sepetang di DOFI Donut

    Yay,memang dah jumpa donat gebu di kuantan.Kali ini repeat lagi,tak pasti ke berapa kali berkunjung ke Dofi Donut.Petang semalam juga adalah pertama kali jejakkan ke Dofi donut pada waktu siang hari.Kebiasaaannya,kami sekeluarga makan donut waktu malam.Heeee.. Petang semalam juga adalah kali pertama juga sempat nak snap photo di kedai Dofi donut.Heee… DOFI DONUT Rasanya,di Kuantan ada 3 kedai donat.Tetapi berlainan jenama.Bagi pendapat Ina sendiri,Dofi ni adalah satu kedai donat yang menjaga kualiti.Buktinya, Dofi donut di cawangan Kuantan ini tekstur donat dia gebu dan tidak muak apabila dimakan.Dengan saiznya yang sebesar tapak tangan dewasa.Singgah Dofi donut ni pada sebelah malam pun,donat masih lembut lagi. Pelbagai topping donut yang ada di Dofi…

  • semperit klasik,cara buat semperit,belajar buat semperit,semprit mudah,sukatan cawan biskut raya
    Biskut Raya,  resipi

    Semperit Klasik

    Haritu dah buat biskut dahlia.Petang semalam nak habiskan stok butter yang ada di dalam peti.Maka,terhasil lah semperit.Lagipun ceri pun masih banyak. Bahan-bahan Semperit Klasik (Sukatan cawan) 250gm buttercup ( tak kisah jenama,asalkan butter) 2 biji telur (kuning sahaja) 3/4 cawan gula aising 1 Cawan Tepung gandum 1 Cawan Tepung Kastard 1 Cawan Tepung Beras 1 Cawan Tepung Jagung 1Sk Esen Vanilla Ceri Merah ( dipotong halus) acuan semperit pecah 16 Cara-cara Buat Semperit Klasik Ambil telur kuning sahaja 2biji ( telur putih asingkan ). Masukkan butter yang telah dikeluarkan dari peti ais (defrost) Masukkan gula,telur dan butter pukul dengan menggunakan senduk sahaja.Memadai dengan pukul manja sahaja. Bila dah sebati bahan…

  • kerabu kaki ayam masam dan pedas
    resipi

    Kerabu Kaki Ayam Extra Masam dan Pedas!

    Alhamdulillah,sudah lama sangat teringin nak masak sendiri sebenarnya kerabu kaki ayam ni.Sebabnya,beberapa bulan yang lepas beli kerabu kaki ayam ni di Festival food thai.Rm 5 Sebungkus,tetapi tak cukup weiiii. . Kerabu Kaki Ayam Bahan-bahan Kerabu Kaki Ayam Kaki ayam ( 15 ketul ) Sayur Kacang ( 1 batang ) Cili Padi ( 2 tangkai ) Bawang Merah ( 2 ulas ) Bawang Putih ( 3 Ulas ) Tomato ( 1 biji ) Sos Ikan ( 3 Sudu Besar) Limau Kasturi ( 4 Biji ) Kalau taknak masam,kurangkan limau kepada sebiji. Minyak masak Cara Buat Kerabu Kaki Ayam Pastikan kaki ayam direbus terlebih dahulu. ( nak cepat,masukkan dalam pressure cooker.Siap cepat!…

  • biskur raya,biskut dahlia
    lifestyle,  resipi

    Resipi Biskut DAHLIA MEKAR (Sukatan Cawan)

    Assalamualaikum.. Sejak semalam beli tepung kastard.Soffea dan Furqan menangis nakkan kuih semperit pada plastik tersebut.Makanya,petang ni juga,gigih mama siapkan tempahan dari mulut anak-anak,iaitu biskut raya Dahlia. Resipi Biskut DAHLIA MEKAR (Sukatan Cawan) Bahan-bahan 1 cawan butter ( kalau guna mentega tak sesuai,mentega hanya sesuai untuk kek) 1 cawan gula kastor ( jika nak kurang manis, jadikan 3/4 cawan ) 2 biji kuning telur 2 cawan tepung kastard 1 cawan tepung gandum (diayak) 1 cawan tepung ubi (diayak) 2 sudu teh pewarna kuning ( kalau dah guna tepung kastad tak payah letak) 1 sudu teh esen vanila hirisan buah ceri merah /hijau untuk hiasan Cara Buat Biskut Dahlia Mekar Masukkan gula…

  • petrosains kuantan,Play smart petrosains
    lifestyle,  parenting

    Aktiviti Hujung Minggu di Petrosains Playsmart

    Aktiviti pada hari Jumaat (semalam) bersama anak-anak di PETROSAINS,Kuantan.Bangun jer pagi,suami dah bagi tahu siap-siap dekat anak-anak (Sara,Soffea dan Furqan).Apalagi dorang niii,menjerit sakan lah.Ehehehe.. sesekali ajak pula ke tempat macam ni.Belajar sambil bermain.. Petrosains Playsmart,Kompleks Yayasan Pahang Sebenarnya ramai yang tak tahu akan kewujudan tempat ni.Termasuklah Ina sendiri tau.Hahaha~ Mana tidaknya,biasa weekend jer.Ajak anak-anak masuk mall tengok wayang dan window shopping.Huuuu~ Gitulah. Tapi kan,sebelum ni dah pergi ke Petrosains ni.Tapi macam tak seronok haritu..agaknya mungkin pergi sekejap kot.Tetapi kali ni,lama juga ajak anak-anak duk dalam tuuu.Heeeee.. Excited sangat-sangat kali ni tauu. Jika tak silap Ina,Petrosains ni dibuka dari tahun 2017 lagi.Masa tu,Sara sekolah PASTI Hidayah.Sekolahnya ada lakukan lawatan disana.Lawatan itu…

  • ekzema,anak ekzema
    parenting,  parenting blogger

    Ohhh,EKZEMA anakku ini

    Ohhh,EKZEMA anakku ini | Sungguh tak sangka,sebenarnya Sara anak sulung Ina yang kini berusia 7 tahun baru sahaja disahkan mempunyai penyakit kulit iaitu Ekzema. Sebenarnya,di usia 6 bulan lagi Sara sudah pun mempunyai alergik telur.Satu hari itu,ada benjolan semacam bisul yang timbul di permukaan kulit pada bahagian belakang leher Sara.Waktu itu,Ina tak kisah sangat lah.Kan.. bisul jer.Tunggu dia pecah sendiri.Ketika itu,langsung tak tahu lagi bahawa Sara ni alergik terhadap telur.Dan satu hari,Sara ni makan banyak telur rebus..(makan pun sebab menghadiri kenduri kahwin,jadi memang banyak la dia ni habiskan telur tuu). Keesokan harinya,benjolan seperti bisul itu bernanah dan semakin membesar.Kesian pula, semasa Sara berusia 6 bulan.Ina memang sedikit sibuk,mengejar duniawi.Aktif berniaga..…

  • beauty,  lifestyle,  Review/Sponsor

    Gel Mandian Enchaunteur PARIS ADORE Yang Menenangkan

    Assalamualaikum.. Wangian berupaya menghidupkan suasana dan menenangkan jiwa. Menikmati belaian lembut sewaktu mandi bagi menghilangkan tekanan dan kesibukan sepanjang hari, merupakan rutin harian yang wajib diamalkan para wanita. Sebaik sahaja anda menjejakkan kaki di bawah pancuran bilik mandi, sentuhan gel mandian beserta wangian yang menyerap lembut memberikan ketenangan minda dan jiwa menjadikan setiap saat waktu bermanja dan bersendiri yang paling menyenangkan. Apakah yang membuatkan masa mandian itu mewah? Memilih gel mandian yang sesuai merupakan faktor utama, dan yang menjadikanya lebih menarik adalah menggunakan gel mandian yang diadun dengan wangian mempesona. Bayangkan perasaan tenang yang menyusup masuk disaat pintu bilik mandi tertutup rapat, dan bila pancuran air suam yang mengalir mengembalikan…

  • product review,sponsored post,sponsorship,collaboration blogger
    beauty,  tips

    Elak kulit kusam | Amalkan tips kecantikan (rutin penjagaan) wajah ini

    Assalamualaikum Terpanggil untuk menulis tips ini.Tips bagaimana ingin dapatkan kulit bersih dan tidak kusam. Sebenarnya,nak dapatkan kulit bersih bebas jerawat mudah aje.Semua bermula dari sikap kita,samada malas atau rajin untuk membelai kulit setiap hari.Jika rajin,dapatlah memiliki kulit flawless bak kulit tomato ni.Tetapi jika sikap malas lebih menguasai diri,blackhead dan whitead ada di muka.Janganlah pula merungut..ehhehe. Walau kulit Ina tak putih.Tetapi Ina ada satu tips perkongsian yang ingin dikongsikan kepada korang semua.Antaranya ialah: Rutin penjagaan kulit agar bersih Pore Purifying Serum Clenser : Pencuci muka yang Ina gunakan sekarang.Rasanya,ini adalah pencuci muka yang Ina paling berkesan setakat ini.Ia bertindak 2In1,pencuci muka yang begitu berkesan dalam mencuci sisa mekap pada wajah. Scrub…