PETUA DAN DOA MENAIKKAN URI

PETUA UNTUK MENAIKKAN URI       Senaman ini boleh dilakukan sebanyak dua kali sehari iaitu : sewaktu bangun pagi dan sebelum tidur (selepas isya’).     CARA : Baring atas katil dengan kaki diangkat ke atas, jika tidak mampu mengangkat kaki, cuba sandarkan ke dinding. Maksudnya kita baring dalam bentuk ‘L’ iaitu kaki disandarkan ke …

Fadhilat berSelawat nabi

Bismillahirahmanirrahim Assalamualaikum Selamat pagi semuanya.. Jom kita selawat keatas nabi.Banyak kelebihannya. Fadilat Berselawat ✔Allah limpahkan rahmat berkali ganda. ✔Allah menghapuskan dosa dan menutupkan aib. ✔Menghilangkan kesusahan dan meluaskan rezeki. ✔Melapangkan dada dan mententeramkan jiwa. ✔ Memperolehi petunjuk dan menghidupkan hati. ✔Terselamat daripada keburukan yang menimpa orang yang tidak berselawat. ✔ Memperolehi pujian seluruh makhluk di …

lailatul qadar : cara mengetahui malam tersebut

Bila Lailatul Qadar? Mungkinkah Lailatul Qadar tahun ini berlaku pada malam ke 27 atau 29 Ramadhan? Jika 10 hari pertama adalah bulan penuh kerahmatan; 10 hari pertengahan Ramadhan sebagai hari pengampunan segala dosa; Maka 10 hari terakhir Ramadhan ialah kemunculan malam penuh berkat yang lebih baik daripada seribu bulan. Padanya terdapat ‘Malam al-Qadar’ yang dinanti-nantikan …

Diabetes atau kencing manis

Bismillahirahmanirrahim Assalamualaikum.. Salam malam yea semua, harini penat sikit.Lepas subuh tadi duk buat biskut raya.. malam baru Free sikit.cenonet dah tidur.. sekarang tiba waktunya buat entri pulak. Entri malam ini,tajuknya berkenaan Diabetes ataupun kencing manis.Zaman sekarang ramai  yang berisiko untuk menghidapi kencing manis. Uhhh…,takutnya. Mintak simpang malaikat 44 la yeaaaa. ngerii aihh.  APA YANG Dimaksudkan …

Ramadhan [ 12 tahun yg lalu ]

Bismillahirahmanirrahim Assalamualaikum dan salam subuh.. harini hari ke – 2 bermalam dirumah ibu saudara ina di Balok Baru. Suami outstation, nak tinggal di rumah ..berdua dengan iman.. takut ada,bosan pun yea jugak. Hmm kekdahnya menumpang jela di rumah beliau (ibu saudara).. anaknya pun ramai.Boleh la berkawan dengan iman(tidakla bosan).. iman ni jenisnya, tidak boleh jika …

Masakan ala thai : Paprik Ayam

Bismillahirahmanirrahim Assalamualaikum.. Hai,macam mana puasa harini?  Harini Ramadhan pertama berbuka apa semua? Heeh..  ina berbuka tadi Paprik ayam je. Sebelum masak paprik ayam,macam – macam dalam fikiran..,nak masak tomyam , Rendang ayam, Bubur kacang lahh..((itu semua NAFSU semata!!). Sekali suami cakap ‘Puasa kita sebulan,,masih banyak hari lagi untuk pelbagai menu awak ‘.. hihihi. Nasib baik ada …

JENIS – JENIS JERAWAT

bismillahirahmanirrahim.. assalamualaikum Bagi entri kali ini, ina  akan kongsikan dengan anda jenis-jenis jerawat. Di samping itu, ina juga akan menerangkan kepada anda perbezaan-perbezaan antara jerawat dan resdung agar anda lebih peka terhadap masalah jerawat sebenar yang mungkin melanda diri anda, keluarga anda ataupun rakan-rakan anda. Seperti yang anda sedia maklum, jerawat dikategorikan sebagai penyakit kronik …

manfaat minum air putih

Manfaat minum air putih bagi kesehatanKebaikan Minum Air Selepas Bangun TIDUR   Terapi air putih Minum     2 gelas air setelah bangun tidur – Dapat membersihkan organ-organ internal.     Minum segelas air 30 minit sebelum makan -Dapat membantu fungsi seluruh pencernaan dan ginjal.     Minum segelas air sebelum mandi -Dapat menurunkan tekanan darah.     Minum …

Resipi: Dalca Daging

Hai,korang mesti buntu.Tak tahu nak masak untuk berbuka puasa nanti apa kan? Apakata korang cuba masak Dalca pula.Sesekali berubah menu macam ni pula yer. Pasti berselera.. Dan sesuai digandingkan  bersama nasi Minyak mahupun Nasi Beryani.   Dalca Daging   Dalca DAging   Bahan-bahan DALCA    200gm kacang dhal – direbus 1/2kg daging lembu – dihiris …

TANDA TANDA ANDA HAMIL..

1. Payudara bengkak dan lembut Nyeri atau kesemutan di payudara adalah salah satu gejala kehamilan yang paling umum. Di awal kehamilan, payudara akan mengisi dan berubah bentuk karena mempersiapkan diri untuk menghasilkan ASI. Payudara pun bisa menjadi sangat lembut dan sensitif selama beberapa bulan. Namun perlu dicatat, menurut ahli laktasi, Teresa Pitman, tidak semua wanita …