• mudah bersalin cara islam,petua mengadnung dan bersalin
    lifestyle,  mengandung,  parenting

    Morning Sickness Sepanjang Mengandung dan Mudah Bersalin

    Assalamualaikum Sejak mengikuti group ibu mengandung di facebook.SEmakin hari,semakin jelas kenangan semasa mengandungkan anak-anak.Moment indah bagi ibu-ibu adalah sewaktu mengandung.Tiba-tiba teringat amalan petua mudah bersalin ini. Kenangan Mengandung Syok weiii.Dari trimester pertama iaitu sebelum disahkan mengandung lagi Ina dah tau mengandung.Hihihi.Sebab utama ialah,tanda-tanda mengandung muncul terlebih dahulu sebelum pergi cek ke klinik.Hahaha~ Dasyat kan penangan ibu mengandung ni.Kuasa allah juga tuu. Sebelum ke klinik.Tanda-tanda seperti pening tak boleh naik kereta ( mengandung ke-2 ).Bila naik je kereta terus pening,terasa seolah duduk dalam bekas kedap udara.Rasa takde udara nak bernafas langsung.Tetapi bila keluar dari kereta,terus sihat.Hahaha.. Yang kelakar,sewaktu kandungan ke-2 iaitu mengandungkan Soffea.Kami sekeluarga nak pergi beli barang dapur je di…

  • kesihatan,  mengandung

    4 MENU MAKANAN TRIMESTER KEDUA

    assalamualaikum.. selamat pagi semua, harini hari pertama persekolahan bagi sesi 2005.Sangat sibuk keadaan didepan rumah, maklumlah jalan utama.Depan rumah pula ada tadika, ina pagi-pagi lagi bawa sara(duduk depan pagar rumah jela)tengok family yang hantar anak pergi sekolah. Anak sendiri lambat lagi sekolah, hihihihi.. sara baru je 2 tahun.. Okay, sekarang ni kandungan ina baru memasuki trimester kedua.So, pemakanan pun sudah kena pertingkatkan lagi bagi perkembangan otak janin dan ina sendiri. Susu Segelas susu rendah lemak penuh dengan kalsium dan magnesium. Jika anda tidak makan produk tenusu, pilih makanan soya yang ditambah kalsium, seperti dadih soya, taufu dan tempeh. Mengekalkan bekalan kalsium dalam badan anda semasa kehamilan membantu perkembangan tulang dan…

  • ibu mengandung,  ibu mengandung cepat letih,  kehamilan,  mengandung,  trimester pertama kehamilan

    Kandungan Trimester PERTAMA ( 4 MINGGU )

    Bismillahirahmanirrahim assalamualaikum selamat petang.. Oh,,alangkah nikmatnya kan kalau ada janin dalam ovari kita.. bagi mereka yang baru pertama kali mengandung mesti gembira idak terhingga ( ibu yang pernah mengandung sebelum ni pun apa tidak kurangnya  ).Apabila zuriat yang dinanti – nantikan telah kunjung tiba. Sedar idak sedar rupanya ada janin kecil didalam. Syoknya mengandung.. TAHNIAH kepada anda yang bakal menjadi ibu tidak lama lagi. Kejap je tu 9bulan..  Gumpalan sel yang kini bergelar embrio sedang membesar dalam uterus anda dan ia telah mencapai saiz sebesar biji popi. Ia dibahagikan kepada tiga lapisan yang kemudiannya akan membentuk organ-organ dan tisu-tisu. Di bahagian bawah sisi kepalanya terdapat dua lipatan tisu yang akan…

  • ibu mengandung cepat letih,  keletihan ketika mengandung,  keletihan semasa kehamilan,  mengandung,  punca keletihan

    KELETIHAN MELAMPAU KETIKA MENGANDUNG

    Mengapakah saya berasa terlalu letih semasa hamil?Anda tidak keseorangan! Kehamilan meletakkan tekanan yang kuat ke atas seluruh badan anda, dan ini boleh membuatkan anda sangat letih. Apa yang kebanyakan wanita paling ingat mengenaifasa awal kehamilan ialah rasa letih yang berterusan. Mereka yang biasa berjaga malam pun mendapati mereka terpaksa menahan mengantuk untuk menonton program TV kegemaran mereka. Sepanjang kehamilan, terutamanya dalam trimester pertama, badan anda bekerja dengan lebih kuat. Pada waktu ini, badan anda sedang dalam proses membuat uri (plasenta) yang merupakan satu sistem sokongan hayat bagi bayi anda. Proses ini hanya akan selesai pada akhir trimester pertama. Tahap hormon dan metabolisme anda juga sedang berubah dengan pesat, manakala gula dalam darah…

error: Content is protected !!