• lifestyle,  parenting

    Jamuan Hari Raya serta Sambutan Hari Lahir Di Sekolah Sara

    Bergambar bersama Rakan sekelas Pra-Sekolah Pelindung Hari ni,Jamuan Raya serta majlis sambutan hari lahir pelajar diadakan di Sekolah Sara.Anak-anak Pra-Sekolah di kehendaki memakai pakaian dan tudung raya. Excited menghadiri Majlis Jamuan Raya    Betapa seronoknya Sara pabila cikgu memesan awal-awal lagi supaya Hari Rabu hendaklah semua pelajar dikehendaki pakaian raya.Dari malam tadi asyik bertanya kepada mama ni.Esok nak pakai baju mana mama? Tudung mana? Heee.. Lastnya Ina menyuruh Sara membuat pilihan baju yang ingin di pakai pada keesokan harinya.Sara memilih baju raya tahun lepas dan kain skirt berbunga untuk dipadankan bersama baju kurungnya. Shawl Mama Menjadi Pilihan Adeeii,patutlah Sara ni asyik kata tak cantik semua tudung dia.Rupanya,ada keinginan untuk menggayakan…

  • lifestyle,  parenting

    Kecil kecil..sudah ada yang berkenan ke?

    2 hari yang lepas,jiran sebelah satu famili datang beraya ke rumah Ina ni.Hermm,Perasaan lain macam sikit.Macam nak menunggu orang datang pinang anak kita pula dahh.Ekekeke..,sampai ke situ pulak dah kan? Over nervous.. Untuk pengetahuan korang,jiran sebelah mempunyai 4 orang anak lelaki.Semuanya masih kecil,purata umur dalam lingkungan bawah 12 tahun lah.Ehehehe..  Hidangan kepada Tetamu Beraya Tetamu datang pada malam,iaitu selepas magrib.Seawal 6 petang lagi ina sudah memasuki dapur bagi menyiapkan juadah.(nasib baiklah sempat solat maghrib) Heeh.. Mee Goreng mamak jer untuk dihidangkan kepada tetamu malam tu.Selain mee Goreng (Sempatlah masak 2 Versi iaitu pedas dan jenis tak pedas untuk anak-anak mereka). Selain Mee Goreng , juadah sampingan lain ialah isi ayam…

  • kesihatan,  lifestyle,  parenting

    Hidupkan Amalan Sunnah Dengan Bersugi

    Sesekali ajar anak-anak gunakan kayu sugi untuk memberus gigi.Eheheeh..Reaksi anak-anak?   Sara :apa tuh? Kayu apa tu ?Kenapa guna kayu ni mama?    Soffea: Ucuk jer ni mama. (Busuk)   Furqan (1 tahun 7bulan) : Eeeeeiii…,eiyerkk. Ijik jik. (Jijik)     Reaksi ke tiga-tiga orang anak Ina ni.Masing-masing keluarkan pendapat mereka.Iyalah,dah besar.Baru mama kenalkan korang dengan kayu sugi.Macam ni lah jadinya.Hahaha.Tetapi kan,memang lucu pula bila tengok keletah anak-anak dengan pelbagai reaksi ni.     Ajar anak-anak gunakan Kayu Sugi   Hari ini sudah memasuki minggu ke-2 menggunakan Kayu Sugi.Alhamdulillah.Ina pula yang teruja sebenarnya.Sebab nak anak-anak belajar bersugi.Nak hidupkan amalan sunnah Nabi juga.   Pernah anak yang sulung bertanya kepada Ina.  …

  • lifestyle,  parenting,  sara

    Tahniah Sara! Menang di Tempat ke-2 bagi acara Larian 50 Meter

    Alhamdulillah,sungguh tak sangka.Nur Iman Qhaisara ni menang di tempat ke -2 dalam Acara Larian 50 Meter bagi Pra-Sekolah.Sebenarnya,Ina tak letak harapan untuk Sara menang.Tetapi Ina ada janjikan kepadanya,jika Sara menang.’ Mama belanja makan Pizza”.Tup – tup,menang juga Sara ni..Eeheheeh.. Sebelum acara sukan bermula..,anak-anak  Pra Sekolah di arahkan supaya  melakukan senaman ringan bagi mengelakkan kekejangan otot berlaku.Betapa gembiranya mereka ini semua.Bersemangat betul lah..Tengok tu muka masing-masing..hihihihi. Acara sukan ini, juga berkongsi majlis bersama pelajar darjah 1 hingga 6.Tetapi acara di mulakan terlebih dahulu dengan acara sukan Pra-Sekolah.Gambar ini diambil ketika sebelum acara bermula.Ibu bapa pelajar di minta duduk di dalam khemah yang telah di sediakan,bersama guru-guru yang lain.Khemah di depan ini…

  • lifestyle,  parenting

    Kek Ulangtahun Kelahiran Soffea 3 tahun

    Semalam ulang tahun kelahiran Nur Wardina Soffea yang ke 3 tahun.Mujurlah semalam Ina masak tenghari awal,siap jam 11.30 pagi.Huhuhuhu.. Dan kebetulan juga,anak sulung Sara tak ke sekolah,jadilah awal sedikit memasak.Jika tidak,selepas Sara pulang dari sekolah,baru Start memasak Ina ni haa. TETAMU MENGEJUT Menu tengahari kami sekeluarga semalam ialah Nasi Ayam sahaja.Mudah aje.. nak memasak.Buat pun secara spontan.2 pot gelas untuk nasi ayam semalam.Sebab kononnya untuk kami sekeluarga sahaja yang makan.Tup-tup,tengahari tu juga,suami ajak mak mertua sekali. Hahaha..haru biru di buatnya.Sebabnya,memang tak cukuplah nak makan.Mujur juga kedai depan taman perumahan Ina ni ada gerai Nasi Ayam.Jadinya,tambah jerlah beli dari sana.Tetapi berbeza rasa..hihihi. Mak mertua bagi yang Ina masak tu.. Baca artikel…

  • lifestyle,  parenting,  pengalaman mengandung

    Selamat Ulang Tahun Kelahiran Soffea yang ke 3

    Hari ini ialah ulang tahun kelahiran Nur Wardina Soffea.Banyak pula kenangan yang berlalu di timeline Facebook  Ina ni. Di atas itu,Ina screenshot  Akaun laman sosial Ina sendiri.Entri ini Ina nak flashback memory lahhBanyak betul kenangan pahit manis sewaktu mengandungkan Soffea sehinggalah semasa berpantang.Mungkin Ujian ini menandakan Allah begitu sayangkan Ina. TEMPOH MENGANDUNGKAN SOFFEA PENUH DENGAN DRAMA AIRMATA Sangat sensitif semasa mengandungkan Soffea ni tau.Memang ratu airmata betul Ina ni tau.Hahahaha..Mana taknya, tak dapat apa yang ina inginkan,menangis la penyelesaiannya.Ehehehe. Sehinggalah dapat apa yang ina nak kan itu..( mengidam)Suami tegur sikit pun,sudah berlinangan airmata ni tau.Hahaha..bila teringatkan kembali.Ya Allah..apa lah Ina ni.Benda kecil pun,boleh jadi besar.Tetapi ini semua pembawakan budak sahaja.Selepas…

  • lifestyle,  parenting

    Kepentingan Group whatsapp Jiran Tetangga

    Semenjak taman perumahan berdekatan Ina berlaku kes pecah rumah.Masing-masing tak senang duduk di rumah.Iyalah,ketakutan tetap ada.Kes pecah rumah baru-baru ini, warga asing di lokasi kebiasaan,iaitu target di rumah-rumah besar dan kawasan perumahan yang sunyi. Kes pecah rumah ini berlaku berlarutan di kawasan perumahan yang sama.Suspek warga asing ialah seramai 3 orang.Waktu kejadian ialah jam 4 pagi. Wang ringgit serta barangan beharga di larikan oleh perompak tersebut. Selepas beberapa hari kemudian,lokasi berlainan.3 buah rumah turut menjadi mangsa kes pecah rumah.Namun,cubaan gagal. Baca artikel : Elak rumah menjadi sasaran perompak Petang yang sunyi Suatu petang, sedang ina berehat bersama anak-anak di ruangan tamu.Sambil melipat pakaian.Tiba-tiba kedengaran suara lelaki yang memberi salam di luar…

  • parenting,  Review/Sponsor

    KERIANGAN TANPA HENTI DENGAN CARRIE JUNIOR FUNTIME WIPES

    KELEMBAPAN TERBAIK UNTUK RASA SEGAR DAN BERSIH SEPANJANG WAKTU   Permulaan yang baik ke arah kehidupan yang sihat dan bersih bermula dengan memupuk amalan kebersihan sejak kecil. Amalan yang baik adalah dengan memastikan tangan sentiasa bersih sepanjang masa namun akan ada keadaan dimana air dan sabun tangan sukar diperolehi. Apakah yang akan anda lakukan bila berhadapan situasi seperti ini? Pada saat ini, tisu basah amat berguna untuk ibu bapa dan kanak-kanak. Carrie Junior, sebuah rangkaian kelengkapan diri kanak-kanak yang telah berada di pasaran selama 19 tahun dan menjadi jenama utama penjagaan diri kanak-kanak di Malaysia memperkenalkan Carrie Junior Funtime Wipes.   Sesuai untuk keluarga dan kanak-kanak, Carrie Junior Funtime Wipes…

  • lifestyle,  parenting

    Ajar anak berpisah pampers tak sampai seminggu

    Kisahnya,masih kisah anak-anak Ina.Hihihihi…bukan setiap hari.Mungkin boleh mak ayah kat sini boleh jadikan panduan sedikit untuk anak yang ingin berpisah pampers.         Pagi ini,ialah hari ke 7 Nur Wardina Soffea sudah berpisah dengan pampers.Satu kejutan buat mama dan abah serta kakak Sara. Memang tak jangka langsung,Soffea akan awal berpisah pampers.   TIDUR MALAM TIDAK BERALASKAN PELAPIK TILAM KALIS AIR Tidur malam pun,Ina langsung tidak memakaikan Soffea pampers.Tilam pun tidak beralas dengan waterproof bed cover..Hihihihi,berani betul kan ina? Mesti korang tertanya-tanya,tak takut ker anak terkencing waktu malam? Jawapan ina tidak sama sekali.   Apabila Soffea hampir seminggu menginjak ke usia 3 tahun.Dia semakin bijak.Katanya,dia nak sekolah macam kakak.Jadinya,pampers…

  • kesihatan,  parenting

    Ada lagi ker yang percaya Ketuban Darah semasa mengandung?

    Mengarut..! Ada ker mandi malam,boleh menyebabkan terjadinya ketuban darah.Ini bagi ibu yang mengandung sahaja yerr.Korang rasa?  Sepanjang mengandungkan anak nombor 3 ini.Ya allah,dugaan kat sini pula.Walaupun Ina tiada alahan mengandung sepanjang 9bulan mengandung.Lain pula nasib ina kali ini.Badan terasa panas sahaja.   Boleh di katakan,sepanjang dalam tempoh kehamilan tersebut,Ina memang banyak mandi lewat.Tetapi tidaklah mandi sampai di tengah malam.Cumanya,Ina mandi di waktu maghrib dan pernah juga mandi sekitar jam 9 malam.Baru hilang panas tetapi sekejap sahaja.Hihihiih..       PESAN MAK SILA DENGAR   Dari awal kehamilan lagi (dari mengandung anak sulung sehingga nombor 3),memang mak Ina akan ingatkan.Jangan mandi malam.Jangan! sesekali.Kata mak ina lagi,boleh mengakibatkan bersalin ketuban darah.Hummm..  …