• parenting

    8 Kali Sehari Soffea Tukar Pakaian

    Semenjak menginjak 3 tahun.Soffea sangat cerewet tentang pakaian.Aduhhh! Stress mama nakkkk! Boleh migrain di buatnya.Tetapi begitulah,nasib seorang ibu tentang melayan karenah anak-anak yang kian membesar.Kalau tidak sabar…,boleh menjadi kes dera. Kerap Menukar Pakaian Yea.Soffea seorang yang jenis pembersih.Entah lah nak kata.Tetapi over lah si Soffea ni tau.Pagi sahaja berapa dah dia pakai baju.Ermm,,bila diingatkan kembali.Mama kira,untuk pagi sahaja.Sudah 3 helai… belum masuk tengahari lagi tau pakaian dia.Huwaaaaa~~~ Jam 11.30 pagi nak keluar ambil kakak Sara.Soffea tukar lagi satu baju.Huhaiii.Mama pernah stress dengan Soffea tau.Sampai satu tahap mama kunci bilik “princess”..ehehehe. Bilik yang tak digunakan ..asalnya bilik anak-anak.Tetapi dorang ni asyik takut jer.Kul 1 2 pagi..,bangun menangis ketuk bilik..huhuhu.Jadinya..,bilik ini di…

  • parenting

    Bila Si Kecil Excited Nak Bakar Kalori

    Aktiviti kami petang semalam.. ehehehe.Alhamdulillah,walaupun bawa anak-anak ke sini pun.Mereka tetap bahagia..hihihi.Ambil angin petang sambil bakar kalori ina ni haa.Walau tak banyak,tapi bagus untuk kesihatan. Semangat Tengok anak-anak tu,semangat betul bab-bab macam ni.Tengok ha..,dorang tinggal mama kat belakang.Yang sulung tu,Sara kerap sangat tanya.Bila mama nak bawa hiking..Erkkk.Korang rasa? Sebab dulu pernah bawa dia hiking dengan kakak yang datang dari Johor.Ina dah kena tinggal di belakang masa hiking tu tau,sebab bawa Si Soffea..(Soffea ni suka melenggang sikit,memang lambat jer kalau dia berjalan.) Sara tu..,Hiking memang laju jer dia berjalan.Laju sangat..semangat kesukanan tu lain macam.Masuk lumba lari pun dia menang tempat Kedua . Tasik Pelindung sebagai pilihan  Tasik Pelindung ni,terletak beberapa kilometer…

  • lifestyle,  parenting,  sawan tangis

    Sawan Tangis Punca Berhenti Kerja

    Sawan Tangis Punca Berhenti Kerja Orang tua-tua panggil,sawan tangis.Dan ada memanggilnya Colic baby.Ermmm…,entahlah mana satu.Tetapi ina sebagai ibu.Sangat runsing time tu tau.Ketika itu,anak sulung yang kena sawan tangis.Sara… artikel lain: detik pertama kali menjadi ibu Dugaan Ya allah,masa itu.Allah memang nak uji ina.Iya,memang ina manja sangat.Semuanya harapkan suami dan keluarga.Agaknya..,memang ina tak boleh langsung berdiri di atas kaki sendiri.Huhhhhh~~Semasa tahun 2011..,langsung tak pandai memandu.Lagi lah bertambah stress ni.. Tahun 2013,selepas melahirkan Sara.Hidup ina semakin berubah 360 darjah.Huuuuhuuhu. Dengan anak kecil lagi yang mempunyai masalah kerap menangis.Stress weiii! Anak ina..,dengan suami pun dia tak mahu tau.Asyik nak berkepit dengan ina sahaja.Bayangkan macam mana.Di tambah lagi dengan masalah di tempat kerja. Disangka…

  • parenting

    Detik Menjadi Ibu Buat Pertama Kali

    Harini adalah tarikh ulangtahun  ina bersalinkan Sara.Pada 23.7.2012 ina selamat melahirkan Sara secara Normal.Jatuh pula pada bulan  Ramadan..maknanya,,sebulan lah berganti puasa.Huhuhuhu.Bila sampai jer tarikh lahir sara..mesti moment ni akan berlegar-legar di fikiran ina. Ketuban Air Tanda-tanda bersalin turun pada minggu kehamilan 35 minggu.Masa tu..,pelbagai perasaan ada.Sedih dan gembira.Sedih sebab baru jer kandungan mencecah 35 minggu kehamilan,ketuban mulai pecah.Mungkin disebabkan faktor ina stress bekerja dan juga penat yang melampau.Gembira pula..,sebab tak sabar nak jumpa baby ni. Awal pagi,iaitu selepas azan subuh berkumandang.Ketika itu,ina terlelap sekejap diatas katil.Secara tiba-tiba.Terasa seolah seperti terkencing.Lantas ina membuka mata dan menangis.Saat itu Ina panik.Maklumlah,suami takde kat rumah (solat subuh di masjid).Dengan segera..,Ina menelefon mak.Mujurlah time tu…

  • kehamilan,  parenting

    Throwback Sehari Sebelum Bersalin

    Sesi throwback sebenarnya.. eheheh.Kisah malam sebelum bersalin.. tekak teringin betul malam tu, baby nak makan western.Rasa macam nak menitik nitik air liurnya.Nak di jadikan cerita.. Entah macam mana lah, kedai yang ina nak terjah itu.Takde dalam location pula…Hadoii! Tengok di Google Maps.. di bawanya ina ke tempat lain. Maklumlah,ketika ini sedang sarat mengandungkan anak ke -3.Suami pula asyik bekerja siang malam,bagi  mencari kelengkapan baby.Huhhh~Lalu terpaksalah ina mengajak keluarga ina je keluar untuk makan malam. Semasa ni..,Ina sudah terasa sperti tanda-tanda nak bersalin sudah ada.Kontraksi kejap On Off..muka ina pun sudah pucat.Salah satu kontraksi yang datang adalah secara halus sakitnya.. seolah terasa seperti ingin cramp tetapi bukan.Lebih kurang macam tu lah..…

  • parenting,  VIRAL

    Semakin kurang sikap BERAYA..

    Sepanjang bulan Syawal 2018,pelbagai isu beraya  di VIRALkan.Rasanya,tahun ini lah,raya yang paling teruk sekali.Hurmm,isu nya ialah Skrin Tv Led pecah gara-gara anak tetamu datang beraya. Huhhh,bayangkan jika ini berlaku kepada korang? Apa reaksi? Tetapi pada sudut lain.Tuan rumah pun,salah sebenarnya.Jika Tv tu jenis Led,kenapa tidak gunakan braket Tv Sahaja? Hanya lekatkan braket pada dinding rumah dan TV tadi siap boleh letakkan dinding.Selamat kan? Mungkin juga tuan rumah tadi,sayangkan meja TV dia kot.. dari LED TV.Eheheeh.. Dan braket takkan tidak mampu membeli? Braket sahaja pun,berharga bawah RM 50.Sekarang yang sayang tu lah,,sudah pecah.. Pesan kepada anak-anak Jika dari sisi pandangan tetamu pula,kita sebagai ibu bapa.Mestilah sudah berpesan siap-siap kepada anak sebelum…

  • lifestyle,  parenting,  pengalaman mengandung

    Sebab Kenapa Aku Serik Mengandung

    Hmm…bila tertengok status rakan-rakan yang melintas di wall facebook.., orang duk timang baby.Terdetik pula di hati Ina nak juga.Ehehehe..Rasanya,itu semua fitrah wanita dan juga seorang ibu. Haihh..bila di fikirkan,eh.Seronoknya.Dapat main baby..yang masih berbau harum lagi tu.Fresh dari perut baru keluar. Pastu pula bau muntah..sedap ape.. ehehehe. Masham masham.. hahaha. Kemaruk sangat kan nak ada baby ina ni.Walhal si bongsu baru nak memasuki 2 tahun.hikhikhik.. Jarak Antara Anak-anak Yang pertama dengan nombor 2 jarak lebih kurang 3 tahun, Soffea dengan Furqan pula jarak setahun seorang.Ehehehe..Terbabas,dan boleh pula tersubur masa tu.Mungkin juga,masa tu ina tak makan dah segala jamu yang ina amalkan sejak bersalinkan anak pertama.  Jamu yang Ina amalkan dahulu,jamu kampung.Saiz…

  • lifestyle,  parenting

    Jamuan Hari Raya serta Sambutan Hari Lahir Di Sekolah Sara

    Bergambar bersama Rakan sekelas Pra-Sekolah Pelindung Hari ni,Jamuan Raya serta majlis sambutan hari lahir pelajar diadakan di Sekolah Sara.Anak-anak Pra-Sekolah di kehendaki memakai pakaian dan tudung raya. Excited menghadiri Majlis Jamuan Raya    Betapa seronoknya Sara pabila cikgu memesan awal-awal lagi supaya Hari Rabu hendaklah semua pelajar dikehendaki pakaian raya.Dari malam tadi asyik bertanya kepada mama ni.Esok nak pakai baju mana mama? Tudung mana? Heee.. Lastnya Ina menyuruh Sara membuat pilihan baju yang ingin di pakai pada keesokan harinya.Sara memilih baju raya tahun lepas dan kain skirt berbunga untuk dipadankan bersama baju kurungnya. Shawl Mama Menjadi Pilihan Adeeii,patutlah Sara ni asyik kata tak cantik semua tudung dia.Rupanya,ada keinginan untuk menggayakan…

  • lifestyle,  parenting

    Kecil kecil..sudah ada yang berkenan ke?

    2 hari yang lepas,jiran sebelah satu famili datang beraya ke rumah Ina ni.Hermm,Perasaan lain macam sikit.Macam nak menunggu orang datang pinang anak kita pula dahh.Ekekeke..,sampai ke situ pulak dah kan? Over nervous.. Untuk pengetahuan korang,jiran sebelah mempunyai 4 orang anak lelaki.Semuanya masih kecil,purata umur dalam lingkungan bawah 12 tahun lah.Ehehehe..  Hidangan kepada Tetamu Beraya Tetamu datang pada malam,iaitu selepas magrib.Seawal 6 petang lagi ina sudah memasuki dapur bagi menyiapkan juadah.(nasib baiklah sempat solat maghrib) Heeh.. Mee Goreng mamak jer untuk dihidangkan kepada tetamu malam tu.Selain mee Goreng (Sempatlah masak 2 Versi iaitu pedas dan jenis tak pedas untuk anak-anak mereka). Selain Mee Goreng , juadah sampingan lain ialah isi ayam…

  • kesihatan,  lifestyle,  parenting

    Hidupkan Amalan Sunnah Dengan Bersugi

    Sesekali ajar anak-anak gunakan kayu sugi untuk memberus gigi.Eheheeh..Reaksi anak-anak?   Sara :apa tuh? Kayu apa tu ?Kenapa guna kayu ni mama?    Soffea: Ucuk jer ni mama. (Busuk)   Furqan (1 tahun 7bulan) : Eeeeeiii…,eiyerkk. Ijik jik. (Jijik)     Reaksi ke tiga-tiga orang anak Ina ni.Masing-masing keluarkan pendapat mereka.Iyalah,dah besar.Baru mama kenalkan korang dengan kayu sugi.Macam ni lah jadinya.Hahaha.Tetapi kan,memang lucu pula bila tengok keletah anak-anak dengan pelbagai reaksi ni.     Ajar anak-anak gunakan Kayu Sugi   Hari ini sudah memasuki minggu ke-2 menggunakan Kayu Sugi.Alhamdulillah.Ina pula yang teruja sebenarnya.Sebab nak anak-anak belajar bersugi.Nak hidupkan amalan sunnah Nabi juga.   Pernah anak yang sulung bertanya kepada Ina.  …