• lifestyle,  parenting,  sara

    Tahniah Sara! Menang di Tempat ke-2 bagi acara Larian 50 Meter

    Alhamdulillah,sungguh tak sangka apabila Nur Iman Qhaisara ni menang di tempat ke -2 dalam Acara Larian 50 Meter bagi Pra-Sekolah. Sebenarnya,Ina tak letak harapan untuk Sara menang.Tetapi Ina ada janjikan kepadanya,jika Sara menang.’ Mama belanja makan Pizza”.Tup – tup,menang juga Sara ni..Eeheheeh.. Sebelum acara sukan bermula..,anak-anak  Pra Sekolah di arahkan supaya  melakukan senaman ringan bagi mengelakkan kekejangan otot berlaku. Betapa gembiranya mereka ini semua.Bersemangat betul lah..Tengok tu muka masing-masing..hihihihi. Acara sukan ini, juga berkongsi majlis bersama pelajar darjah 1 hingga 6.Tetapi acara di mulakan terlebih dahulu dengan acara sukan Pra-Sekolah. Gambar ini diambil ketika sebelum acara bermula.Ibu bapa pelajar di minta duduk di dalam khemah yang telah di sediakan,bersama guru-guru…

  • lifestyle,  parenting

    Kek Ulangtahun Kelahiran Soffea 3 tahun

    Semalam ulang tahun kelahiran Nur Wardina Soffea yang ke 3 tahun.Mujurlah semalam Ina masak tenghari awal,siap jam 11.30 pagi.Huhuhuhu.. Dan kebetulan juga,anak sulung Sara tak ke sekolah,jadilah awal sedikit memasak.Jika tidak,selepas Sara pulang dari sekolah,baru Start memasak Ina ni haa. TETAMU MENGEJUT Menu tengahari kami sekeluarga semalam ialah Nasi Ayam sahaja.Mudah aje.. nak memasak.Buat pun secara spontan.2 pot gelas untuk nasi ayam semalam.Sebab kononnya untuk kami sekeluarga sahaja yang makan.Tup-tup,tengahari tu juga,suami ajak mak mertua sekali. Hahaha..haru biru di buatnya.Sebabnya,memang tak cukuplah nak makan.Mujur juga kedai depan taman perumahan Ina ni ada gerai Nasi Ayam.Jadinya,tambah jerlah beli dari sana.Tetapi berbeza rasa..hihihi. Mak mertua bagi yang Ina masak tu.. Baca artikel…

  • lifestyle,  parenting,  pengalaman mengandung

    Selamat Ulang Tahun Kelahiran Soffea yang ke 3

    Hari ini ialah ulang tahun kelahiran Nur Wardina Soffea.Banyak pula kenangan yang berlalu di timeline Facebook  Ina ni. Di atas itu,Ina screenshot  Akaun laman sosial Ina sendiri.Entri ini Ina nak flashback memory lahhBanyak betul kenangan pahit manis sewaktu mengandungkan Soffea sehinggalah semasa berpantang.Mungkin Ujian ini menandakan Allah begitu sayangkan Ina. TEMPOH MENGANDUNGKAN SOFFEA PENUH DENGAN DRAMA AIRMATA Sangat sensitif semasa mengandungkan Soffea ni tau.Memang ratu airmata betul Ina ni tau.Hahahaha..Mana taknya, tak dapat apa yang ina inginkan,menangis la penyelesaiannya.Ehehehe. Sehinggalah dapat apa yang ina nak kan itu..( mengidam)Suami tegur sikit pun,sudah berlinangan airmata ni tau.Hahaha..bila teringatkan kembali.Ya Allah..apa lah Ina ni.Benda kecil pun,boleh jadi besar.Tetapi ini semua pembawakan budak sahaja.Selepas…

  • lifestyle,  parenting

    Kepentingan Group whatsapp Jiran Tetangga

    Semenjak taman perumahan berdekatan Ina berlaku kes pecah rumah.Masing-masing tak senang duduk di rumah.Iyalah,ketakutan tetap ada.Kes pecah rumah baru-baru ini, warga asing di lokasi kebiasaan,iaitu target di rumah-rumah besar dan kawasan perumahan yang sunyi. Kes pecah rumah ini berlaku berlarutan di kawasan perumahan yang sama.Suspek warga asing ialah seramai 3 orang.Waktu kejadian ialah jam 4 pagi. Wang ringgit serta barangan beharga di larikan oleh perompak tersebut. Selepas beberapa hari kemudian,lokasi berlainan.3 buah rumah turut menjadi mangsa kes pecah rumah.Namun,cubaan gagal. Baca artikel : Elak rumah menjadi sasaran perompak Petang yang sunyi Suatu petang, sedang ina berehat bersama anak-anak di ruangan tamu.Sambil melipat pakaian.Tiba-tiba kedengaran suara lelaki yang memberi salam di luar…

  • parenting,  Review/Sponsor

    CARRIE JUNIOR FUNTIME WIPES BERI KESEGARAN UNTUK ANAK

    KELEMBAPAN TERBAIK UNTUK RASA SEGAR DAN BERSIH SEPANJANG WAKTU   Permulaan yang baik ke arah kehidupan yang sihat dan bersih bermula dengan memupuk amalan kebersihan sejak kecil. Amalan yang baik adalah dengan memastikan tangan sentiasa bersih sepanjang masa namun akan ada keadaan dimana air dan sabun tangan sukar diperolehi. Apakah yang akan anda lakukan bila berhadapan situasi seperti ini? Pada saat ini, tisu basah amat berguna untuk ibu bapa dan kanak-kanak. Carrie Junior, sebuah rangkaian kelengkapan diri kanak-kanak yang telah berada di pasaran selama 19 tahun dan menjadi jenama utama penjagaan diri kanak-kanak di Malaysia memperkenalkan Carrie Junior Funtime Wipes.   Sesuai untuk keluarga dan kanak-kanak, Carrie Junior Funtime Wipes…

  • lifestyle,  parenting

    Ajar anak berpisah pampers tak sampai seminggu

    Kisahnya,masih kisah anak-anak Ina.Hihihihi…bukan setiap hari.Mungkin boleh mak ayah kat sini boleh jadikan panduan sedikit untuk anak yang ingin berpisah pampers.         Pagi ini,ialah hari ke 7 Nur Wardina Soffea sudah berpisah dengan pampers.Satu kejutan buat mama dan abah serta kakak Sara. Memang tak jangka langsung,Soffea akan awal berpisah pampers.   TIDUR MALAM TIDAK BERALASKAN PELAPIK TILAM KALIS AIR Tidur malam pun,Ina langsung tidak memakaikan Soffea pampers.Tilam pun tidak beralas dengan waterproof bed cover..Hihihihi,berani betul kan ina? Mesti korang tertanya-tanya,tak takut ker anak terkencing waktu malam? Jawapan ina tidak sama sekali.   Apabila Soffea hampir seminggu menginjak ke usia 3 tahun.Dia semakin bijak.Katanya,dia nak sekolah macam kakak.Jadinya,pampers…

  • kesihatan,  parenting

    Ada lagi ker yang percaya Ketuban Darah semasa mengandung?

    Mengarut..! Ada ker mandi malam,boleh menyebabkan terjadinya ketuban darah.Ini bagi ibu yang mengandung sahaja yerr.Korang rasa?  Sepanjang mengandungkan anak nombor 3 ini.Ya allah,dugaan kat sini pula.Walaupun Ina tiada alahan mengandung sepanjang 9bulan mengandung.Lain pula nasib ina kali ini.Badan terasa panas sahaja.   Boleh di katakan,sepanjang dalam tempoh kehamilan tersebut,Ina memang banyak mandi lewat.Tetapi tidaklah mandi sampai di tengah malam.Cumanya,Ina mandi di waktu maghrib dan pernah juga mandi sekitar jam 9 malam.Baru hilang panas tetapi sekejap sahaja.Hihihiih..       PESAN MAK SILA DENGAR   Dari awal kehamilan lagi (dari mengandung anak sulung sehingga nombor 3),memang mak Ina akan ingatkan.Jangan mandi malam.Jangan! sesekali.Kata mak ina lagi,boleh mengakibatkan bersalin ketuban darah.Hummm..  …

  • lifestyle,  parenting

    Angkara Video bawang VIRAL.. Anak-anak ketakutan

    viral bawang bercakap Satu kelegaan kepada Ina,apabila anak-anak semuanya ketakutan dengan bawang.Hahaha..Jika sebelum ni,Ya Allah.Budak-budak ni..memang tak mahu dengar kata.Biasa lah kan,masih kecil lagi. Al-kisahnya,begini.Sabtu yang lepas,Ina keluar membeli barangan dapur bersama mak ayah dan adik beradik yang lain.Mak Ina seperti kebiasaannya,akan singgah membeli barangan dapur di kedai India.Kedai ini ialah pemborong barangan dapur di tengah bandar Kuantan. Apabila sampai disini,mak akan membeli begitu banyak bawang merah untuk dikisar halus dan di jadikan stok sebulan. Sesudah sampai ke rumah.Barangan tadi,di letakkan diatas meja dapur.Jadinya,banyak la sangat bawang-bawang tersebut.Bawang putih,bawang merah dan bawang holand.Dan,anak Ina yang sulung,Sara.Dia bermain dengan bawang tersebut,diikuti soffea dan furqan pun,turut ikut sekali. Ina?? Geram sangat ni.Habis…

  • lifestyle,  parenting

    Soffea sakit perut,mama pula demam

    Semalam mama kepenatan.Tidak pernah penat sebegini.Ini adalah  kerana Soffea mengalami sakit perut.Bukan sakit perut seperti cirit birit itu.Tetapi ini jenis sakit perut lain,guna petua minum air teh pahit pun,tidak berjalan..tak bertindak balas.24 jam Ina di tandas meneman Soffea..sehinggakan,mama pula yang demam ni.Kemungkinan malam sebelumnya,dia meminum air gas sprite.Sebelum ini,memang Ina melarang keras anak-anak dari meminum air bergas.Tetapi semalam entah macam mana boleh terlepas minum,gara-gara menonton wayang. Akibat dari masalah sakit perut yang dialami oleh Soffea.Ina terpaksa pakaikan Soffea pampers,walaupun dia baru sahaja belajar untuk tidak memakai pampers. Selang beberapa minit di ajak pergi ke tandas,penat tau.Mama jadi tak boleh nak memasak tengahari semalam.Tengahari itu juga,Furqan pula menangis ingin menyusu badan.Lastnya,mama…

  • lifestyle,  parenting

    Ohhh,baru faham,kenapa TAC Maybank tak sampai ke nombor telefon

    Sebelum ini kan,Setiap kali Ina ingin membeli secara online.Tak kisah barang apa pun yang menggunakan transaksi secara atas talian.Semuanya menghampakan.Kenapa? Frust sangat tau.Ini adalah kena mengena dengan transaksi secara online.Harap korang faham yer.. TAC MAYBANK2U Ina ialah seorang pengguna Maybank2u.Sebelum ini,lakukan transaksi secara atas talian,okay sahaja tanpa ada masalah.Tetapi pada suatu hari itu,Urgent ingin melakukan pemindahan wang atas talian menggunakan maybank2u.Ina sudah request TAC (password yang kita kena masukkan ke dalam website maybank2u nanti),tungu punya tunggu.Tiada TAC dihantar ke nombor telefon Ina.Akhirnya,Ina mengambil langkah untuk menghubungi staff maybank.Apabila di periksa,tiada masalah bagi akaun Ina.Baki akaun mencukupi bagi proses pemindahan wang. TELCO  Rupa-rupanya..baru lah Ina perasan.TAC tidak sampai ke talian telefon…