Donat tanpa telur..sesuai bagi mereka yang alergik telur
Bahan – Bahan:
2 cawan tepung high protin
1 1/2sudu Besar Marjerin
11gm Yis (ina guna jenama SAF..brand mauripan sedikit berbau)
1/2 sudu Besar Water Roux
Air sejuk (ina tuang air tu ikut lembut doh sampai boleh uli dan tak melekat di tangan)
Cara cara Buat Donat:
1.satukan yis + gula bersama air suam biarkan (untuk hidupkan yis.. tunggu yis berbuih).
2. Dalam bekas lain, masukkan tepung , marjerin , water roux , yis
3. Gaulkan bahan diatas sampai rata..
4.Bila bahan sudah sebati…masukkan air sejuk ikut doh.Jangan tuang semua air tu..
5.Uli gunakan tangan..kuasa kuda…(tips: sila hempuk hempuk doh tu..pastikan letak dalam plastik bersih..baru hempuk.Libas macam mak mak kita basuh baju tuu..insyallah,lama uli..lebih lembut dan gebus donatnyaa…)
6.Bulat bulatkan @ gunakan acuan donat.. siap bentuk,pastikan donat korang direhatkan sebentar.Paling cepat 15minit boleeee.
6. Panaskan kuali.Pastikan minyak betul panas dan goreng..
Tips:
**balikkan hanya sekali donat (untuk elak donat serap minyak)
Tips buat WATER ROUX:
✔✔50gm tepung gandum
✔✔250ml air masak
(Satukan bahan diatas dan pukul sehingga bahan bersatu
**masakkan atas api..sehinga berkilat..
***3hari sahaja penyimpanan water roux.. selebihnya expired.
Cara buat Gula Donat:
✔✔kisar gula kasar sehingga hancur
atau boleh beli gula macam ina tu. Cari di bakery.. dusting sugar. Mahal la sikit..
donat lembut,donat sukatan cawan
donat macam macam

34 thoughts on “DONAT Lembut (TANPA TELUR)

  1. pernah jugak..siap kena perli donat keras dengan abah.. kikikiki. tp tetap buat jugak..sebab dl jeles,tengok kawan buat lembut. ehehehehe. itu yang mencuba sampai dapat betul lembut

  2. ya Allah tempting nya donut ni.. hmm kena pergi big apple camnih.. nak masak sendiri tak berbaloi sebab duduk rumah sewa seorang je yg mkn hahaha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!