agama, lifestyle

lailatul qadar : cara mengetahui malam tersebut

Bila Lailatul Qadar? Mungkinkah Lailatul Qadar tahun ini berlaku pada malam ke 27 atau 29 Ramadhan? Jika 10 hari pertama adalah bulan penuh kerahmatan; 10 hari pertengahan Ramadhan sebagai hari pengampunan segala dosa; Maka 10 hari terakhir Ramadhan ialah kemunculan malam penuh berkat yang lebih baik daripada seribu bulan. Padanya terdapat ‘Malam al-Qadar’ yang dinanti-nantikan …

petua

Cara menjemput REZEKI dengan bersedekah

Bismilahirrahmanirahim.. Assalamualaikum  sudahkah anda semua bersedekah harini? Sedikit atau banyak,bukanlah  penghalang untuk anda tidak bersedekah.   Ada beberapa rahsia untuk menjadi kaya tanpa kita duga. Banyakkan bersedekah. Berikut ini beberapa dalil yang menyatakan dengan bersedekah, seseorang itu boleh menjadi kaya atau dimurahkan rezekinya. Sedekah Menjadi Sebab Allah Membuka Pintu Rezeki Sedekah mengundang rahmat Allah dan …

kesihatan

Diabetes atau kencing manis

Bismillahirahmanirrahim Assalamualaikum.. Salam malam yea semua, harini penat sikit.Lepas subuh tadi duk buat biskut raya.. malam baru Free sikit.cenonet dah tidur.. sekarang tiba waktunya buat entri pulak. Entri malam ini,tajuknya berkenaan Diabetes ataupun kencing manis.Zaman sekarang ramai  yang berisiko untuk menghidapi kencing manis. Uhhh…,takutnya. Mintak simpang malaikat 44 la yeaaaa. ngerii aihh.  APA YANG Dimaksudkan …

kenangan, lapar bulan puasa, ramadhan

Ramadhan [ 12 tahun yg lalu ]

Bismillahirahmanirrahim Assalamualaikum dan salam subuh.. harini hari ke – 2 bermalam dirumah ibu saudara ina di Balok Baru. Suami outstation, nak tinggal di rumah ..berdua dengan iman.. takut ada,bosan pun yea jugak. Hmm kekdahnya menumpang jela di rumah beliau (ibu saudara).. anaknya pun ramai.Boleh la berkawan dengan iman(tidakla bosan).. iman ni jenisnya, tidak boleh jika …

parenting, petua anak cepat bercakap

Latih anak bercakap

bismillahirahmanirrahim..Assalamualaikum,salam sahur… hampir imsak sekarang yea.Sementara tunggu subuh..,ina hasilkan dulu satu entri yang berkaitan Petua untuk ajar anak bercakap.. Sebenarnya salah satu faktor anak lambat bercakap ialah dari ibu bapa.Mereka harus meluangkan masa bersama anak-anak sekerapnya.. Ibu bapa pada zaman kini,semuanya sibuk dengan kerjaya masing-masing. Takda masa..,ada segelintir yang belikan Ipad pada anak-anak.Kadang tu, ina …

kencing tidak lawas, punca batu karang, tanda penyakit batu karang

Punca BATU KARANG

bISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..assalamualaikum.. selamat pagi semuanya.. entri pagi ini kita cerita pasal penyakit batu karang.. Ayah ina ada masalah batu karang jugak, kesian bila ina tengok dia. Asyik mengadu sakit ketika kencing.. selalu keluar ketulan pasir apabila kencing.. kadang tu sampai berdarah darah… euwww,seram kan? OKAY,,jom kita tengok puncanya kenapa ia terjadi..Apa itu penyakit batu karang?Penyakit batu …

Uncategorized

FAKTA atau AUTA ::: PUASA

Bismillahirhahmanirrahim.Assalamualaikum dan selamat tengahari..Entri harini kita selidik samada Fakta atau auta berkaitan PUASA . Zassssss!  [Fakta vs Auta Edisi Puasa] 1. Mandi ketika berpuasa untuk menyegarkan badan. Auta: Mandi ketika puasa adalah makruh. Fakta: Tidak benar, bahkan mandi ketika berpuasa adalah HARUS. Rasulullah sendiri pernah mencurahkan air ke atas kepala Baginda disebabkan dahaga atau panas …

kesihatan

mabuk Hamil?

Apakah mabuk hamil? Tiada seorang pun tahu kenapa tanda kehamilan pertama bagi ramai bakal ibu iailah kecenderungan untuk berkejar ke bilik air pada awal pagi. Oleh sebab sekitar lapan daripada 10 wanita hamil mengalami mabuk, dan separuh daripada mereka muntah-muntah, ramai wanita menghabiskan minggu-minggu awal kehamilan dengan perasaan yang paling dahsyat dan tidaklah kelihatan ceria …

MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI, pancing rezei, REZEKI, rezeki halal

CARA MEMANCING REZEKI

Bismillahirahmanirrahim..Assalamualaikum , selamat pagi. Selamat berpuasa untuk hari ke – 3,diharap anda semua bertenaga hendakNya dalam melakukan tugasan harian. Sebelum kita mulakan tugasan harian,jom kita berMathurat dahulu.. Nak ber zikir & bermathurat tidak semestinya di tikar sejadah saja. Boleh jugak dilakukan ketika di pejabat,sambil-sambil duduk saja.. daripada bergosip kan? Dapat la jugak pahala.. Suri rumah …

masakan, masakan ala thai, menu berbuka, resipi

Masakan ala thai : Paprik Ayam

Bismillahirahmanirrahim Assalamualaikum.. Hai,macam mana puasa harini?  Harini Ramadhan pertama berbuka apa semua? Heeh..  ina berbuka tadi Paprik ayam je. Sebelum masak paprik ayam,macam – macam dalam fikiran..,nak masak tomyam , Rendang ayam, Bubur kacang lahh..((itu semua NAFSU semata!!). Sekali suami cakap ‘Puasa kita sebulan,,masih banyak hari lagi untuk pelbagai menu awak ‘.. hihihi. Nasib baik ada …