• happy birthday,Nur Wardina Soffea,Amalan mudha bersalin
    parenting

    Flashback ! Happy Birthday Soffea. Suka Duka Mama Semasa Mengandung dan Berpantang

    Assalamualaikum..   Happy Birthday Nur Wardina Soffea | Bila tarikh 18 April tiba,mula berlegar segala memori pada hari tersebut.Dan korang tau tak? Ina berjaya melahirkan baby perempuan yang comel pada tarikh tersebut.Alhamdulillah.. Diuji Sepanjang Mengandung Nak dijadikan cerita,sangat lah terganggu emosi ketika mengandungkan zuriat ke-2 ini.Fuhhhh~ panjang kan tarik nafas tuu. Kisahnya ni pun,silap-silap boleh masuk drama jalan penceritaan ni tau. Sepanjang mengandung,airmata memang murah betul.Ada jer yang menitik.Sangat sensitif tau perasaan Ina tika ini.Tak kisah lah,dengan suami ke.. tak dapat makanan ke.. hajat tak dapat dipenuhi ke. Airmata laju jer turun..hahaha. Penangan mengandungkan baby girl.Betulll! Awal kandungan dah bleeding.Ermm,itu sebab terlalu ikutkan tekak sangat.Baby dalam perut suka makan pedas…

  • mudah bersalin cara islam,petua mengadnung dan bersalin
    lifestyle,  mengandung,  parenting

    Morning Sickness Sepanjang Mengandung dan Mudah Bersalin

    Assalamualaikum Sejak mengikuti group ibu mengandung di facebook.SEmakin hari,semakin jelas kenangan semasa mengandungkan anak-anak.Moment indah bagi ibu-ibu adalah sewaktu mengandung.Tiba-tiba teringat amalan petua mudah bersalin ini. Kenangan Mengandung Syok weiii.Dari trimester pertama iaitu sebelum disahkan mengandung lagi Ina dah tau mengandung.Hihihi.Sebab utama ialah,tanda-tanda mengandung muncul terlebih dahulu sebelum pergi cek ke klinik.Hahaha~ Dasyat kan penangan ibu mengandung ni.Kuasa allah juga tuu. Sebelum ke klinik.Tanda-tanda seperti pening tak boleh naik kereta ( mengandung ke-2 ).Bila naik je kereta terus pening,terasa seolah duduk dalam bekas kedap udara.Rasa takde udara nak bernafas langsung.Tetapi bila keluar dari kereta,terus sihat.Hahaha.. Yang kelakar,sewaktu kandungan ke-2 iaitu mengandungkan Soffea.Kami sekeluarga nak pergi beli barang dapur je di…

  • anak-anak suka dofi donut,topping dofi donut
    food

    Sepetang di DOFI Donut

    Yay,memang dah jumpa donat gebu di kuantan.Kali ini repeat lagi,tak pasti ke berapa kali berkunjung ke Dofi Donut.Petang semalam juga adalah pertama kali jejakkan ke Dofi donut pada waktu siang hari.Kebiasaaannya,kami sekeluarga makan donut waktu malam.Heeee.. Petang semalam juga adalah kali pertama juga sempat nak snap photo di kedai Dofi donut.Heee… DOFI DONUT Rasanya,di Kuantan ada 3 kedai donat.Tetapi berlainan jenama.Bagi pendapat Ina sendiri,Dofi ni adalah satu kedai donat yang menjaga kualiti.Buktinya, Dofi donut di cawangan Kuantan ini tekstur donat dia gebu dan tidak muak apabila dimakan.Dengan saiznya yang sebesar tapak tangan dewasa.Singgah Dofi donut ni pada sebelah malam pun,donat masih lembut lagi. Pelbagai topping donut yang ada di Dofi…

  • petrosains kuantan,Play smart petrosains
    lifestyle,  parenting

    Aktiviti Hujung Minggu di Petrosains Playsmart

    Aktiviti pada hari Jumaat (semalam) bersama anak-anak di PETROSAINS,Kuantan.Bangun jer pagi,suami dah bagi tahu siap-siap dekat anak-anak (Sara,Soffea dan Furqan).Apalagi dorang niii,menjerit sakan lah.Ehehehe.. sesekali ajak pula ke tempat macam ni.Belajar sambil bermain.. Petrosains Playsmart,Kompleks Yayasan Pahang Sebenarnya ramai yang tak tahu akan kewujudan tempat ni.Termasuklah Ina sendiri tau.Hahaha~ Mana tidaknya,biasa weekend jer.Ajak anak-anak masuk mall tengok wayang dan window shopping.Huuuu~ Gitulah. Tapi kan,sebelum ni dah pergi ke Petrosains ni.Tapi macam tak seronok haritu..agaknya mungkin pergi sekejap kot.Tetapi kali ni,lama juga ajak anak-anak duk dalam tuuu.Heeeee.. Excited sangat-sangat kali ni tauu. Jika tak silap Ina,Petrosains ni dibuka dari tahun 2017 lagi.Masa tu,Sara sekolah PASTI Hidayah.Sekolahnya ada lakukan lawatan disana.Lawatan itu…

  • beauty,  lifestyle,  Review/Sponsor

    Gel Mandian Enchaunteur PARIS ADORE Yang Menenangkan

    Assalamualaikum.. Wangian berupaya menghidupkan suasana dan menenangkan jiwa. Menikmati belaian lembut sewaktu mandi bagi menghilangkan tekanan dan kesibukan sepanjang hari, merupakan rutin harian yang wajib diamalkan para wanita. Sebaik sahaja anda menjejakkan kaki di bawah pancuran bilik mandi, sentuhan gel mandian beserta wangian yang menyerap lembut memberikan ketenangan minda dan jiwa menjadikan setiap saat waktu bermanja dan bersendiri yang paling menyenangkan. Apakah yang membuatkan masa mandian itu mewah? Memilih gel mandian yang sesuai merupakan faktor utama, dan yang menjadikanya lebih menarik adalah menggunakan gel mandian yang diadun dengan wangian mempesona. Bayangkan perasaan tenang yang menyusup masuk disaat pintu bilik mandi tertutup rapat, dan bila pancuran air suam yang mengalir mengembalikan…

  • air terjun,pemandangan di air terjun,air terjun maran
    lifestyle,  parenting

    Mandi-Manda di Air Terjun,Teladas Maran

    Assalamualaikum.. Cerita dah basi ni,tetapi biarlah kan.Sebagai kenangan Ina bersama keluarga dan ipar duai.Suami Ina tak join sesi perkelahan kami ni oleh sebab sibuk dengan bekerja.Heehh.. Lokasi kami berkelah kali ini ialah di Air Terjun Teladas,Maran Pahang. Tersesat di Air Terjun Jerangkang Ini adalah pertama kali dalam hidup,pergi berkelah di Air Terjun yang boleh dikatakan agak jauh.Heehh~ Jika terdahulu,hanya berkelah di air terjun panching sahaja.Tetapi.. sejak mempunyai kes kematian disitu,kami mematahkan plan untuk kesana serta memilih lokasi Air Terjun,Teladas Maran sebagai lokasi berkelah kami. Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang sejam.Oleh sebab,sebelum ini kami tersesat jalan.Erm,biasalah tempat yang tak pernah kami terokai,memang akan tersesat punya.Guna google maps pula.. tak berupdate,sudahnya…

  • susu untuk ibu menyusu,susu untuk ibu hamil,susu kambing untuk mengandung
    lifestyle,  parenting

    Syoknyaa.. Penghantaran Pantas dengan LAZZ Delivery

    Assalamualaikum.. Penghantaran Pantas Dengan LAZZ delivery | Sudah memasuki 2 tahun Ina menyusukan Furqan.Ehem,sebenarnya semasa mengandung lagi,sudah berniat ingin menyusukan anak sehingga 3 tahun usianya.Dan sehinggalah Furqan mencecah usia 2 tahun ketika entri ini di tulis,susu badan masih lagi banyak.Allah kabulkan jua hajat ina terdahulu,alhamdulillah.Rezeki anak masih ada.. Kenapa Perlu Berhenti menyusu? Ketika anak memerlukan.. Ohh,yang ni Ina paling tidak suka.Ada segelintir ibu-ibu memaksa supaya Ina stop menyusu anak,sebab faktor usia Furqan sudah memasuki usia 2 tahun.Tetapi bagi Ina sendiri,buat ape nak stop menyusu badan.. sedangkan susu masih banyak.Sehinggakan breast masih mengalami bengkak susu. Ada pula friendlist Ina di socmedia,gara-gara stop menyusu badan secara mengejut di saat susu badan masih…

  • pameran artifak Rasulullah dan para sahabat
    lifestyle

    Pengalaman berkunjung ke Pameran Artifak Rasulullah dan Para sahabat

    Assalamualaikum.. Semalam,hati terpanggil untuk mengunjungi Pameran Artifak Rasulullah dan barangan para sahabat yang diadakan di Dewan Majlis Perbandaran Kuantan.Alhamdulillah,akhirnya.. sempat melawat juga ke pameran tersebut iaitu pada hari terakhir pameran. Selepas isyak,kami sekeluarga bergegas ke pameran tersebut.Hujan renyai-renyai pada malam itu.Tetapi tidak mematahkan semangat kami sekeluarga untuk melihat secara lebih dekat lagi barangan artifak Rasulullah s.a.w serta para sahabat.Alhamdulillah,allah mudahkan urusan kami.Parking pun mudah ketika itu. Suasana Pameran dihidupkan dengan alunan zanji dan marhaban Setibanya kami disana,dari parking lagi kedengaran bunyi suara orang (takpasti samada betul atau tidak berzanji dan marhaban secara beramai-ramai). Dan, apabila melangkah di pintu dewan MPK,Kuantan.Terdapat beberapa penjual minyak attar,makanan dan segala menjual produk kesihatan serta…

  • trampoline,untuk anak anak suka melompat,dewasa workout
    lifestyle,  parenting,  Uncategorized

    Bila Sofa mama patah,Mama Gantikan dengan Trampoline untuk anak-anak Melompat

    Assalamualaikum.. Sejak kebelakangan ini,anak-anak semakin aktif.Tak larat dah melayan karenah mereka.Maklumlah mempunyai 3 orang anak.Kadang-kadang,stress juga.Dan terkini,sofa rumah pula yang patah.Adeii~ nak masuk tahun baru ni.Anak nak sekolah,boleh pula sofa patah. Di sebabkan anak-anak ina yang suka melompat ni.Makanya,ina belikan mereka trampoline.Ahaks!! Jimatlah sedikit duit. Semua boleh guna jika teringin nak melompat tu hah.Dewasa pun boleh guna..hihihi. Jika stress,lompatlah sepuas hati.Ekekeke.. Bukanlah apa pun,sebelum ni.Memang sudah belikan pelbagai mainan untuk anak-anak.Tapi sayangnya,semua tak bertahan.Itu baru ada 2 orang anak perempuan dan seorang lelaki (yang lelaki tu baru berumur 2 tahun).Tetapi.. agak lasak.Dia lah juga yang ajar kakak-kakak tu semua main macam-macam.Setiap hari,waktu siang sahaja.. 4 kali menyapu rumah.Adeiii~ belum masuk…

  • celebrate di RIMBA LOFT
    Uncategorized

    ( Celebrate anniversary adik Ipar) Makanan Sedap di Rimba LOFT,Kuantan

    Assalamualaikum..    Ahad yang lepas merupakan hari yang paling sibuk.Erkk.. Siang malam asyik makan di restoran.Ahaks! Bukan setiap hari pun.Ehehehe.. Syok lah.Gantung betul kuali dan periuk belanga hari tersebut. Lagipun, makan ni pun sebab nak celebrate anniversary adik ipar.    Dan kebetulan pula,kaklong suami pun balik bercuti.Kiranya,besar-besaran lah juga celebrate tuu.. Makan tengahari di sponsor oleh suami manakala sebelah  malam hari pula si adik ipar pula giliran dia belanja kami semua.Tuan punya anniversary pula yang belanja 3 buah keluarga..    Masing-masing tengah sibuk bersembang,menceritakan hal-hal semasa mereka.Ahaks! Iyealah,dah lama tak berjumpa.Tambahan lagi kak ipar baru sahaja berpindah ke Seremban ( sebelum ni menetap di Melaka).Mungkin menceritakan pengalaman sebagai seorang suri…