• semperit klasik,cara buat semperit,belajar buat semperit,semprit mudah,sukatan cawan biskut raya
    Biskut Raya,  resipi

    Semperit Klasik

    Haritu dah buat biskut dahlia.Petang semalam nak habiskan stok butter yang ada di dalam peti.Maka,terhasil lah semperit.Lagipun ceri pun masih banyak. Bahan-bahan Semperit Klasik (Sukatan cawan) 250gm buttercup ( tak kisah jenama,asalkan butter) 2 biji telur (kuning sahaja) 3/4 cawan gula aising 1 Cawan Tepung gandum 1 Cawan Tepung Kastard 1 Cawan Tepung Beras 1 Cawan Tepung Jagung 1Sk Esen Vanilla Ceri Merah ( dipotong halus) acuan semperit pecah 16 Cara-cara Buat Semperit Klasik Ambil telur kuning sahaja 2biji ( telur putih asingkan ). Masukkan butter yang telah dikeluarkan dari peti ais (defrost) Masukkan gula,telur dan butter pukul dengan menggunakan senduk sahaja.Memadai dengan pukul manja sahaja. Bila dah sebati bahan…

  • kerabu kaki ayam masam dan pedas
    resipi

    Kerabu Kaki Ayam Extra Masam dan Pedas!

    Alhamdulillah,sudah lama sangat teringin nak masak sendiri sebenarnya kerabu kaki ayam ni.Sebabnya,beberapa bulan yang lepas beli kerabu kaki ayam ni di Festival food thai.Rm 5 Sebungkus,tetapi tak cukup weiiii. . Kerabu Kaki Ayam Bahan-bahan Kerabu Kaki Ayam Kaki ayam ( 15 ketul ) Sayur Kacang ( 1 batang ) Cili Padi ( 2 tangkai ) Bawang Merah ( 2 ulas ) Bawang Putih ( 3 Ulas ) Tomato ( 1 biji ) Sos Ikan ( 3 Sudu Besar) Limau Kasturi ( 4 Biji ) Kalau taknak masam,kurangkan limau kepada sebiji. Minyak masak Cara Buat Kerabu Kaki Ayam Pastikan kaki ayam direbus terlebih dahulu. ( nak cepat,masukkan dalam pressure cooker.Siap cepat!…

  • biskur raya,biskut dahlia
    lifestyle,  resipi

    Resipi Biskut DAHLIA MEKAR (Sukatan Cawan)

    Assalamualaikum.. Sejak semalam beli tepung kastard.Soffea dan Furqan menangis nakkan kuih semperit pada plastik tersebut.Makanya,petang ni juga,gigih mama siapkan tempahan dari mulut anak-anak,iaitu biskut raya Dahlia. Resipi Biskut DAHLIA MEKAR (Sukatan Cawan) Bahan-bahan 1 cawan butter ( kalau guna mentega tak sesuai,mentega hanya sesuai untuk kek) 1 cawan gula kastor ( jika nak kurang manis, jadikan 3/4 cawan ) 2 biji kuning telur 2 cawan tepung kastard 1 cawan tepung gandum (diayak) 1 cawan tepung ubi (diayak) 2 sudu teh pewarna kuning ( kalau dah guna tepung kastad tak payah letak) 1 sudu teh esen vanila hirisan buah ceri merah /hijau untuk hiasan Cara Buat Biskut Dahlia Mekar Masukkan gula…

  • resipi

    Rahsia Cempedak Goreng Rangup!

    Assalamualaikum..kepada pengunjung blog ina.Hai.. korang.Entri kali ini nak share resipi Cempedak Goreng.Telan air liur tengok kawan-kawan di sosial media asyik up cempedak goreng.Haishhh~ nak tunggu cempedak rumah mertua,memang tahun ni takde rezeki.Mana tidaknya..,asyik kera ajer yang makan cempedak tu.Huhuhu. tahun lepas cempedak menjadi.Isi cempedak pun penuh dan tiada ulat.Ehehehe..berdasarkan hasil 2 tahun lepas.Teruk cempedak tu sekali dengan ulat dan lagi isi pun tak banyak.     okaylah..berbalik kepada tajuk entri.Ina nak kongsi kan resipi Cempedak goreng.Mungkin ada yang tau resipi ni kan? Bukan susah pun nak bikin.Petik cari jer dah boleh buat.Tetapi kan nak garing tu macam mana? Ada yang buat,macam jejemput rupanya.Tak garing langsung.Tetapi kalau ada yang sukakan jenis…

  • resipi

    Resipi : Cekodok Pisang Kembung

     Dahulu,semasa Ina bujang.Langsung tak pernah memasak cekodok pisang.Yup..memang langsung tak tahu.Sebab dalam keluarga ina,semuanya suka makan jejemput ‘bodoh’ ataupun lebih dikenali sebagai jejemput daun kucai..huuuh.  Lepas berkahwin barulah kenal cekodok pisang ni..eheheh.Itu pun resah gelisah di dalam hati ni hah duk terfikir..,macam mana lah nanti nak memasak cekodok  pisang untuk suami.Favourite suami pula tuu.. huuuu.Menangis tau..,telefon tanya mak macam mana nak buat cekodok pisang tuu..Sekarang ni,,dah mempunyai anak 3.Semakin tak kekok lah nak memasak cekodok pisang ni.Ehehehe..kat bawah ni,Ina sediakan sekali resipi Cekodok Pisang. Resipi CEKODOK PISANG KEMBUNG     Bahan-bahan untuk Cekodok Pisang Kembung   1 ikat pisang Emas 3 atau 4 cawan Tepung Gandum (Ina gunakan tepung cap…

  • Biskut Raya,  resipi

    Biskut Cornflake Madu Berlemak

    Resipi ini,khas untuk ibu ibu yang sibuk.Macam Ina sendiri,terdetik di hati nak buat Cornflakes ni.Di sebabkan anak yang bongsu tengah melasak.Maka tercipta lah,Cornflakes ini.Super mudah dan sedap..Itu yang penting.Anak-anak pun suka ni..   Biskut Raya Cornflake Lemak Bahan – bahan : 500gm Cornflakes 3/4 cawan Madu 3/4 Cawan Marjerin @ boleh gunakan Butter 250gm 1/4 Cawan  Dry Mix Fruit Cup kertas ** Rendam Mix Fruit kedalam air suam sehingga kembang.. untuk menghilangkan rasa manis buah kering tersebut. Cara-caranya : 1. Cairkan butter atau marjerin kedalam kuali yang telah dipanaskan. 2. Masukkan Dry mix fruit tadi kedalam butter. 3. Campurkan madu tadi sekali dan gaul bahan bahan supaya mesra. 4. Masukkan…

  • resipi

    Daging Masak Hitam

    Kali ini,Ina share resipi Daging Masak Hitam.Walaupun lambat masuk ke dapur.Alhamdulillah,daging cepat empuk.Daging masak hitam,sesuai di gandingkan bersama Nasi Minyak mahupun Nasi Beryani.Kali ini,hanya gunakan daging pindang sahaja.Sesuailah untuk yang nak masak cepat.     Daging Masak Hitam   Daging Masak Hitam     Bahan-bahan:   1/2 kilo Daging Pindang 10 ulas Bawang Merah (ditumbuk) 5-8 Tangkai Cili Kering (ditumbuk) 4 Ulas Bawang Putih (ditumbuk) 1/2 Sudu Besar Rempah Kari Babas 4 Sudu Besar Kicap Pekat 1 Sudu Besar Kicap Cair 1 Batang Kulit Kayu Manis 2 Biji Cengkih 2 biji Buah Pelaga 1 Batang Serai (diketuk) 1 Inci Halia Minyak untuk menumis   Daging di potong terlebih dahulu serta…

  • resipi

    Ikan Percik

    Menu berbuka kelmarin ialah ikan percik dan juga Rendang Ayam tanpa santan.Pagi ini,baru lah berkesempatan untuk mengupdate Resipi masakan pula.Bagi korang yang ingin mencuba Resipi Ikan Percik ini,di persilakan.Cara penyediaan nya amat lah mudah.Masa penyediaan tak sampai satu jam pun.  Ikan Percik    Ikan Percik   Ikan Percik Bahan-Bahan Ikan Percik 4 Ekor Ikan kembung8 Ulas Bawang Merah ( ditumbuk halus )2 Ulas Bawang Putih ( ditumbuk halus )2 Inci Halia ( ditumbuk halus )3 Sudu Besar Makan Cili Boh2 Batang Serai ( diketuk)8 Tangkai Cili Kering (ditumbuk halus)2 Sudu makan  Rempah Kari Baba’s1 Sudu Besar makan Serbuk Kunyit @ 2 Inci Kunyit hidup 1 Cawan Santan Segar2 Keping Asam Gelugur.Air Sedikit…

  • resipi

    Cara Mudah Buat Agar-agar Sirap

    Selalu buat agar-agar,mesti failed.Kadang kala,agar-agar terlalu keras lah.Terlalu cair sangat.dan Terlebih manis pula agar-agar.Jadi macam mana nak ikut resipi yang betul yer?  Jikalau kita perhatikan,mak mak kita dahulu,tak payah pun tengok resipi.Semuanya main agak-agak sukatan.Emmm..Okaylah,kat sini.Ina nak berikan resipi mudah untuk menghasilkan Agar-agar sirap.Pasti anak-anak suka kan. Agar-agar Sirap    agar-agar sirap       Bahan-Bahan Agar-agar Sirap     20gm Agar bertali  2 (Senduk nasi) Gula Pasir 4 Ketul Gula Batu ( bersaiz duit 10 sen) 1 Helai Daun pandan  4 Cawan air  1 Sudu Besar Pewarna Sirap     Cara-cara memasak Agar-agar Sirap     1. Masukkan agara-agar dan daun pandan yang telah diikat kedalam periuk. 2. Masukkan…

  • resipi

    Udang Masak Lemak Cili Padi Style Negeri Sembilan

    Bulan puasa ni,sedap juga jika makan masakan yang pedas-pedas kan? Ubat untuk anak tekak lah katakan.Eheheeheh.. Tapi tak tahu lah korang punya citarasa kan? Tekak masing-masing.Kali ni,Ina nak share resipi Udang Masak Cili Padi ala Negeri Sembilan.Haaaa.. walaupun Ina bukanlah berasal dari sana.Tetapi suami yang sukakan pedas.Ina jarang makan pedas.Orang kata tekak budak-budak lah boleh di kategorikan Ina ni..Ehehehe.Okay,Jom tengok Resipi Masak Lemak Udang Cili Padi.   Udang Masak Lemak Cili Padi Ala Negeri Sembilan gambar : google Masak Lemak Cili Padi Ala Negeri Sembilan   Bahan-bahan Masak Lemak Cili Padi ALa Negeri Sembilan 13 Ekor Udang Bersaiz (2 jari dewasa) 2 batang Serai 2cm Kunyit Hidup 6 Tangkai Cili…

error: Content is protected !!