semperit klasik,cara buat semperit,belajar buat semperit,semprit mudah,sukatan cawan biskut raya

Semperit Klasik

Haritu dah buat biskut dahlia.Petang semalam nak habiskan stok butter yang ada di dalam peti.Maka,terhasil lah semperit.Lagipun ceri pun masih banyak. Bahan-bahan Semperit Klasik (Sukatan cawan) 250gm buttercup ( tak kisah jenama,asalkan butter) 2 biji telur (kuning sahaja) 3/4 cawan gula aising 1 Cawan Tepung gandum 1 Cawan Tepung Kastard 1 Cawan Tepung Beras 1 …

kerabu kaki ayam masam dan pedas

Kerabu Kaki Ayam Extra Masam dan Pedas!

Alhamdulillah,sudah lama sangat teringin nak masak sendiri sebenarnya kerabu kaki ayam ni.Sebabnya,beberapa bulan yang lepas beli kerabu kaki ayam ni di Festival food thai.Rm 5 Sebungkus,tetapi tak cukup weiiii. . Kerabu Kaki Ayam Bahan-bahan Kerabu Kaki Ayam Kaki ayam ( 15 ketul ) Sayur Kacang ( 1 batang ) Cili Padi ( 2 tangkai ) …

biskur raya,biskut dahlia

Resipi Biskut DAHLIA MEKAR (Sukatan Cawan)

Assalamualaikum.. Sejak semalam beli tepung kastard.Soffea dan Furqan menangis nakkan kuih semperit pada plastik tersebut.Makanya,petang ni juga,gigih mama siapkan tempahan dari mulut anak-anak,iaitu biskut raya Dahlia. Resipi Biskut DAHLIA MEKAR (Sukatan Cawan) Bahan-bahan 1 cawan butter ( kalau guna mentega tak sesuai,mentega hanya sesuai untuk kek) 1 cawan gula kastor ( jika nak kurang manis, …

Rahsia Cempedak Goreng Rangup!

Assalamualaikum..kepada pengunjung blog ina.Hai.. korang.Entri kali ini nak share resipi Cempedak Goreng.Telan air liur tengok kawan-kawan di sosial media asyik up cempedak goreng.Haishhh~ nak tunggu cempedak rumah mertua,memang tahun ni takde rezeki.Mana tidaknya..,asyik kera ajer yang makan cempedak tu.Huhuhu. tahun lepas cempedak menjadi.Isi cempedak pun penuh dan tiada ulat.Ehehehe..berdasarkan hasil 2 tahun lepas.Teruk cempedak tu …

Resipi : Cekodok Pisang Kembung

 Dahulu,semasa Ina bujang.Langsung tak pernah memasak cekodok pisang.Yup..memang langsung tak tahu.Sebab dalam keluarga ina,semuanya suka makan jejemput ‘bodoh’ ataupun lebih dikenali sebagai jejemput daun kucai..huuuh.  Lepas berkahwin barulah kenal cekodok pisang ni..eheheh.Itu pun resah gelisah di dalam hati ni hah duk terfikir..,macam mana lah nanti nak memasak cekodok  pisang untuk suami.Favourite suami pula tuu.. huuuu.Menangis …

Biskut Cornflake Madu Berlemak

Resipi ini,khas untuk ibu ibu yang sibuk.Macam Ina sendiri,terdetik di hati nak buat Cornflakes ni.Di sebabkan anak yang bongsu tengah melasak.Maka tercipta lah,Cornflakes ini.Super mudah dan sedap..Itu yang penting.Anak-anak pun suka ni..   Biskut Raya Cornflake Lemak Bahan – bahan : 500gm Cornflakes 3/4 cawan Madu 3/4 Cawan Marjerin @ boleh gunakan Butter 250gm 1/4 …

Daging Masak Hitam

Kali ini,Ina share resipi Daging Masak Hitam.Walaupun lambat masuk ke dapur.Alhamdulillah,daging cepat empuk.Daging masak hitam,sesuai di gandingkan bersama Nasi Minyak mahupun Nasi Beryani.Kali ini,hanya gunakan daging pindang sahaja.Sesuailah untuk yang nak masak cepat.     Daging Masak Hitam   Daging Masak Hitam     Bahan-bahan:   1/2 kilo Daging Pindang 10 ulas Bawang Merah (ditumbuk) …

Ikan Percik

Menu berbuka kelmarin ialah ikan percik dan juga Rendang Ayam tanpa santan tanpa santan.Pagi ini,baru lah berkesempatan untuk mengupdate Resipi masakan pula.Bagi korang yang ingin mencuba Resipi Ikan Percik ini,di persilakan.Cara penyediaan nya amat lah mudah.Masa penyediaan tak sampai satu jam pun.  Ikan Percik    Ikan Percik   Ikan Percik Bahan-Bahan Ikan Percik 4 Ekor …

Cara Mudah Buat Agar-agar Sirap

Selalu buat agar-agar,mesti failed.Kadang kala,agar-agar terlalu keras lah.Terlalu cair sangat.dan Terlebih manis pula agar-agar.Jadi macam mana nak ikut resipi yang betul yer?  Jikalau kita perhatikan,mak mak kita dahulu,tak payah pun tengok resipi.Semuanya main agak-agak sukatan.Emmm..Okaylah,kat sini.Ina nak berikan resipi mudah untuk menghasilkan Agar-agar sirap.Pasti anak-anak suka kan. Agar-agar Sirap    agar-agar sirap       …

Udang Masak Lemak Cili Padi Style Negeri Sembilan

Bulan puasa ni,sedap juga jika makan masakan yang pedas-pedas kan? Ubat untuk anak tekak lah katakan.Eheheeheh.. Tapi tak tahu lah korang punya citarasa kan? Tekak masing-masing.Kali ni,Ina nak share resipi Udang Masak Cili Padi ala Negeri Sembilan.Haaaa.. walaupun Ina bukanlah berasal dari sana.Tetapi suami yang sukakan pedas.Ina jarang makan pedas.Orang kata tekak budak-budak lah boleh …